Online vásárlás
A bankkártyaadataim megadása online akkor eddig nem volt biztonságos? Miért van szükség erre a második azonosítási lépcsőre?
Az erős ügyfélhitelesítés célja az, hogy a fizetési eszköz birtokosa minden fizetési kezdeményezést ellenőrizhessen.
Online szeretnék vásárolni, de nincs nálam/lemerült a telefonom. Hogyan tudom magam azonosítani?
Ez esetben nem tudja elvégezni az erős ügyfélhitelesítést a vásárló, ezért nem fog teljesülni a fizetés.
Ha a számlámat eddig automatikusan havonta online fizettem, akkor ezután minden egyes alkalommal azonosítanom kell magam?
A szabályok lehetővé teszik, hogy ne kelljen minden esetben azonosítania magát, de a konkrét lehetőségekről érdeklődjön kibocsátó bankjánál.
Ha már van online tárcám, vagy be van regisztrálva a kártyám egy szolgáltatónál és azzal fizetek (pl. PayPal vagy Simple), akkor is szükség van egy újabb azonosításra minden egyes online fizetésnél?
Jellemzően igen, hiszen az olyan szolgáltatások esetében, mint a Simple vagy a PayPal, szintén meg kell a banknak bizonyosodnia arról, hogy a jogosult személy kezdeményezte a fizetést.
Ha egy kereskedőnél rendszeresen vásárolok, akkor is mindig azonosítanom kell magam?
A szabályok lehetővé teszik, hogy ne kelljen minden esetben azonosítania magát, de a konkrét lehetőségekről érdeklődjön kibocsátó bankjánál.
Ha egy bank SMS kódos és biometrikus azonosítást is tud biztosítani, akkor mindkét megoldást használhatom online vásárlás során?
Igen, ha a bank felajánlja, hogy választható legyen, hogyan szeretnénk magunkat azonosítani.
Ha külföldön tartózkodom, és ott vásárolok online, ugyanúgy megkapom az SMS-t? Ki fizeti ennek a díját?
Az SMS ugyanúgy megérkezik külföldi tartózkodás esetén is, ennek díját is a kibocsátó bankok határozzák meg, pont úgy, mint ahogy a vásárlások után kapott SMS szolgáltatás esetén.
Ha Európai Unión kívüli webshopból vásárolok, akkor is szükség van a jelszó megadására vagy erős ügyfélhitelesítésre?
Az EGT1 övezeten kívül nincs kötelezve a kereskedő az erős ügyfélhitelesítés kezdeményezésére.
1 EGT (Európai Gazdasági térség) – Izland, Lichtenstein, Norvégia (nem EU-s országok, de EGT tagok)
Mi történik olyan vásárlások esetén, ahol EU-s kereskedőnél vásárolok Európai Unión kívül kibocsátott bankkártyával?
Amennyiben a tranzakció során használt bankkártyát az EGT1 övezeten kívül bocsátották ki, nem kötelező az erős ügyfélhitelesítés.
1 EGT (Európai Gazdasági térség) – Izland, Lichtenstein, Norvégia (nem EU-s országok, de EGT tagok)
Mi történik, ha ellopják a bankkártyám adatait? Ezentúl nem tudnak visszaélni vele online vásárláskor?
Az EU-n belüli webshopoknál és bolti bankkártyahasználat esetén kötelező az erős ügyfélhitelesítés, mely a várakozások szerint csökkenteni fogja a kártyacsalások mértékét. Ugyanakkor, ha a kártyabirtokos bármilyen visszaélést, gyanús pénzmozgást tapasztal, továbbra is javasolt azonnal letiltani bankkártyáját a kibocsátó banknál.
Mennyibe kerül az azonosító SMS? Ki fizeti ezt a díjat?
Az SMS díját és annak viselőjét a kibocsátó bankok határozzák meg, pont úgy, mint ahogy a vásárlások után kapott SMS szolgáltatás esetén.
Bolti vásárlás
Mi történik, ha 5000 Ft feletti összeget bankkártyával fizetek egy érintéssel?
A megszoktot módon a jövőben is meg kell adnia PIN kódját a terminálon, a folyamat lényegében nem változik.
Mi történik, ha 5000 Ft alatti összeget bankkártyával fizetek egy érintéssel?
Az új szabályozás értelmében ezentúl minden ötödik egymást követő egyérintéses tranzakciót, vagy ha a vásárlások összértéke eléri a 150 eurónak megfelelő összeget, a vásárlást és azt, hogy a kártyabirtokos végzi a fizetést, hitelesíteni kell. Minden esetben a kártyakibocsátó bank döntése, hogy ezeket a szabályokat hogyan alkalmazza.
A fenti szabályozás miatt fordulhat elő, hogy PIN kódot kérhet a terminál. Egyes POS terminálok más-más üzenetet küldhetnek erről, de a tranzakció befejezéséhez be kell helyezni a kártyát a terminálba, és megadni a PIN kódot.
Mi történik, ha mobiltárcával fizetek 5000 Ft alatt egy érintéssel?
A mobiltárcás fizetéseknél is érvényes az egyérintéses fizetésekre vonatkozó szabály, de ezek alkalmazásának módjáról a kártyakibocsátó dönt. Van olyan mobiltárca megoldás, ami már eleve alkalmas erős ügyfélhitelesítésre, például a kártya PIN kód, illetve a mobilbanki alkalmazás PIN kód vagy tárcajelszó megadását vagy ujjlenyomatos hitelesítést kéri a kártyabirtokostól, vagy továbbra is a terminálon keresztül tudja hitelesíteni a tranzakciót.
Mi történik, ha Apple Payjel fizetek 5000 Ft alatt egy érintéssel?
Az Apple Payjel történő fizetés során a tranzakció már eleve hitelesített, a fizetéshez nem lesz szükség plusz PIN kód megadására a terminálon vagy újboli biometrikus azonosításra.
Telefonom nem rendelkezik ujjlenyomat-olvasóval. Hogyan tudom azonosítani magam a jövőben bolti fizetésnél?
Mobiltárcás fizetésnél jellemzően jelszó vagy PIN kód megadására, a bank beállításától függően. Egyérintéses kártyás fizetés esetén nem változik az azonosítás módja, továbbra is a kártya PIN kódját kell megadni 5000 felett minden alkalommal, alatta olykor. Online fizetésnél pedig az eddig is használt SMS-ben érkező kód és a bank által küldött vagy az Ön által meghatározott jelszó segítségével azonosíthatja magát.
Mi történik, ha az Európai Unión kívül fizetek bankkártyával vagy mobiltárcával egy érintéssel?
A szabályozás csak az EU országokra vonatkozik, az EU-n kívüli egyérintéses fizetéseket nem érinti.
Mi történik olyan vásárlások esetén, ahol EU-s kereskedőnél vásárolok Európai Unión kívül kibocsátott bankkártyával?
Amennyiben a tranzakció során használt bankkártyát az EGT1 övezeten kívül bocsátották ki, nem kötelező az erős ügyfélhitelesítés.
1 EGT (Európai Gazdasági térség) – Izland, Lichtenstein, Norvégia (nem EU-s országok, de EGT tagok)