Online vásárlás

A bankkártyaadataim megadása online akkor eddig nem volt biztonságos? Miért van szükség erre a második azonosítási lépcsőre?

Az erős ügyfélhitelesítés célja az, hogy a fizetési eszköz birtokosa minden fizetési kezdeményezést ellenőrizhessen.

Online szeretnék vásárolni, de nincs nálam/lemerült a telefonom. Hogyan tudom magam azonosítani?

Ez esetben nem tudja elvégezni az erős ügyfélhitelesítést a vásárló, ezért nem fog teljesülni a fizetés.

Ha a számlámat eddig automatikusan havonta online fizettem, akkor ezután minden egyes alkalommal azonosítanom kell magam?

A szabályok lehetővé teszik, hogy ne kelljen minden esetben azonosítania magát, de a konkrét lehetőségekről érdeklődjön kibocsátó bankjánál.

Ha már van online tárcám, vagy be van regisztrálva a kártyám egy szolgáltatónál és azzal fizetek (pl. PayPal vagy Simple), akkor is szükség van egy újabb azonosításra minden egyes online fizetésnél?

Jellemzően igen, hiszen az olyan szolgáltatások esetében, mint a Simple vagy a PayPal, szintén meg kell a banknak bizonyosodnia arról, hogy a jogosult személy kezdeményezte a fizetést.

Ha egy kereskedőnél rendszeresen vásárolok, akkor is mindig azonosítanom kell magam?

A szabályok lehetővé teszik, hogy ne kelljen minden esetben azonosítania magát, de a konkrét lehetőségekről érdeklődjön kibocsátó bankjánál.

Ha egy bank SMS kódos és biometrikus azonosítást is tud biztosítani, akkor mindkét megoldást használhatom online vásárlás során?

Igen, ha a bank felajánlja, hogy választható legyen, hogyan szeretnénk magunkat azonosítani.

Ha külföldön tartózkodom, és ott vásárolok online, ugyanúgy megkapom az SMS-t? Ki fizeti ennek a díját?

Az SMS ugyanúgy megérkezik külföldi tartózkodás esetén is, ennek díját is a kibocsátó bankok határozzák meg, pont úgy, mint ahogy a vásárlások után kapott SMS szolgáltatás esetén.

Ha Európai Unión kívüli webshopból vásárolok, akkor is szükség van a jelszó megadására vagy erős ügyfélhitelesítésre?

Az EGT1 övezeten kívül nincs kötelezve a kereskedő az erős ügyfélhitelesítés kezdeményezésére.

1 EGT (Európai Gazdasági térség) – Izland, Lichtenstein, Norvégia (nem EU-s országok, de EGT tagok)

Mi történik olyan vásárlások esetén, ahol EU-s kereskedőnél vásárolok Európai Unión kívül kibocsátott bankkártyával?

Amennyiben a tranzakció során használt bankkártyát az EGT1 övezeten kívül bocsátották ki, nem kötelező az erős ügyfélhitelesítés.

1 EGT (Európai Gazdasági térség) – Izland, Lichtenstein, Norvégia (nem EU-s országok, de EGT tagok)

Mi történik, ha ellopják a bankkártyám adatait? Ezentúl nem tudnak visszaélni vele online vásárláskor?

Az EU-n belüli webshopoknál és bolti bankkártyahasználat esetén kötelező az erős ügyfélhitelesítés, mely a várakozások szerint csökkenteni fogja a kártyacsalások mértékét. Ugyanakkor, ha a kártyabirtokos bármilyen visszaélést, gyanús pénzmozgást tapasztal, továbbra is javasolt azonnal letiltani bankkártyáját a kibocsátó banknál.

Mennyibe kerül az azonosító SMS? Ki fizeti ezt a díjat?

Az SMS díját és annak viselőjét a kibocsátó bankok határozzák meg, pont úgy, mint ahogy a vásárlások után kapott SMS szolgáltatás esetén.

Bolti vásárlás

Mi történik, ha 5000 Ft feletti összeget bankkártyával fizetek egy érintéssel?

A megszoktot módon a jövőben is meg kell adnia PIN kódját a terminálon, a folyamat lényegében nem változik.

Mi történik, ha 5000 Ft alatti összeget bankkártyával fizetek egy érintéssel?

Az új szabályozás értelmében ezentúl minden ötödik egymást követő egyérintéses tranzakciót, vagy ha a vásárlások összértéke eléri a 150 eurónak megfelelő összeget, a vásárlást és azt, hogy a kártyabirtokos végzi a fizetést, hitelesíteni kell. Minden esetben a kártyakibocsátó bank döntése, hogy ezeket a szabályokat hogyan alkalmazza.

A fenti szabályozás miatt fordulhat elő, hogy PIN kódot kérhet a terminál. Egyes POS terminálok más-más üzenetet küldhetnek erről, de a tranzakció befejezéséhez be kell helyezni a kártyát a terminálba, és megadni a PIN kódot.

Mi történik, ha mobiltárcával fizetek 5000 Ft alatt egy érintéssel?

A mobiltárcás fizetéseknél is érvényes az egyérintéses fizetésekre vonatkozó szabály, de ezek alkalmazásának módjáról a kártyakibocsátó dönt. Van olyan mobiltárca megoldás, ami már eleve alkalmas erős ügyfélhitelesítésre, például a kártya PIN kód, illetve a mobilbanki alkalmazás PIN kód vagy tárcajelszó megadását vagy ujjlenyomatos hitelesítést kéri a kártyabirtokostól, vagy továbbra is a terminálon keresztül tudja hitelesíteni a tranzakciót.

Mi történik, ha Apple Payjel fizetek 5000 Ft alatt egy érintéssel?

Az Apple Payjel történő fizetés során a tranzakció már eleve hitelesített, a fizetéshez nem lesz szükség plusz PIN kód megadására a terminálon vagy újboli biometrikus azonosításra.

Telefonom nem rendelkezik ujjlenyomat-olvasóval. Hogyan tudom azonosítani magam a jövőben bolti fizetésnél?

Mobiltárcás fizetésnél jellemzően jelszó vagy PIN kód megadására, a bank beállításától függően. Egyérintéses kártyás fizetés esetén nem változik az azonosítás módja, továbbra is a kártya PIN kódját kell megadni 5000 felett minden alkalommal, alatta olykor. Online fizetésnél pedig az eddig is használt SMS-ben érkező kód és a bank által küldött vagy az Ön által meghatározott jelszó segítségével azonosíthatja magát.

Mi történik, ha az Európai Unión kívül fizetek bankkártyával vagy mobiltárcával egy érintéssel?

A szabályozás csak az EU országokra vonatkozik, az EU-n kívüli egyérintéses fizetéseket nem érinti.

Mi történik olyan vásárlások esetén, ahol EU-s kereskedőnél vásárolok Európai Unión kívül kibocsátott bankkártyával?

Amennyiben a tranzakció során használt bankkártyát az EGT1 övezeten kívül bocsátották ki, nem kötelező az erős ügyfélhitelesítés.

1 EGT (Európai Gazdasági térség) – Izland, Lichtenstein, Norvégia (nem EU-s országok, de EGT tagok)