Online fizetés
Webáruházam, online szolgáltatásom van, mit kell tennem az erős ügyfélhitelesítéssel kapcsolatban?
A kereskedő számára fontos, hogy az erős ügyfélhitelesítés bevezetése miatt ne nőjön a kosárelhagyások száma.
Ezért szükséges, hogy lépjen kapcsolatba elfogadó bankjával vagy pénzforgalmi szolgáltatójával, illetve a webáruház felületén és a saját kommunikáció csatornáin a vásárlóit tájékoztassa arról, hogy csak akkor tudnak online vásárolni, ha náluk van a mobiltelefonjuk, illetve a bankjuk ismeri annak hívószámát.
Hogyan készíthetem fel vásárlóimat a változásra?
A megfelelő tájékoztatáshoz letöltheti az ajánlott segédanyagokat.
A fizetési folyamattal kapcsolatban nincs teendője, az erős ügyfélhitelesítés csak a banki fizetőoldalon jelent változást.
Minden online bankkártyás fizetés és online banki művelet esetében azonosítania kell magát a vásárlónak a bevezetés után?
Alapvetően igen, de a kártyát kibocsátó bank határozza meg, hogy alkalmaz-e kivételkezelési szabályokat. Ez vonatkozik az adott kereskedő által nyújtott termékre vagy szolgáltatásra is.
Mi történik a fizetési folyamat során?
A vásárló rákattint a fizetés gombra, mely után a bankja meggyőződik arról, hogy valóban ő akarja-e használni a kártyáját. Ha a bank ezt lehetővé teszi, akkor egy mobilalkalmazáson keresztül az ujjlenyomattal vagy arcfelismeréssel azonosíthatja magát.
Mi történik, ha a vásárlónak nincs olyan telefonja, ami alkalmas biometrikus azonosításra?
Akkor az eddig is használt SMS-ben érkező kód és a bank által küldött jelszó segítségével azonosíthatja magát.
Ha egy online kereskedőnél rendszeresen vásárol valaki, akkor is mindig azonosítania kell magát?
Alapvetően igen, de a kibocsátó bank határozza meg, hogy alkalmaz-e kivétel kezelési szabályokat. A bank felajánlhatja a kártyabirtokosnak egy „megbízható kereskedők” (white list) lista létrehozását.
Kell azonosítania magát a vásárlónak, ha a bankkártyája el van tárolva, mert rendszeresen vásárol egy kereskedőnél?
Igen, amennyiben a kártyabirtokos kezdeményezi a fizetést, a mentett kártyákra is vonatkozik egységesen az azonosítás.
Online vásárláskor hogyan tudja magát azonosítani a vásárló, ha lemerült/nincs nála a telefonja?
Ez esetben nem tudja elvégezni az erős ügyfélhitelesítést a vásárló, ezért nem fog teljesülni a fizetés.
Vásárolhatnak nálam Európai Unión kívül kibocsátott bankkártyával?
Igen, és amennyiben a tranzakció során használt bankkártyát az EEA övezeten kívül bocsátották ki, Ön mint EU-n belül működő kereskedő, nincs kötelezve erős ügyfélhitelesítés kezdeményezésére.
Ha egy bank SMS kódos és biometrikus azonosítást is tud biztosítani, akkor mindkét megoldást használhatja a vásárló online vásárlás során?
Igen, ha a bank felajánlja, hogy választható legyen, hogyan szeretnénk magunkat azonosítani.
Bolti fizetés
Fizikai üzletem van, kereskedőként mit kell tennem, ha a vásárló egyértintéses kártyával fizet?
A fizikai üzletekben végzett egyérintéses bankkártyás fizetések esetén a kereskedőnek alapvetően csak tájékoztatási feladata van. A változás ilyen fizetési műveleteknél annyi, hogy ha kártyabirtokos a boltban egy érintéssel vásárol, akkor 5000 Ft alatti fizetések esetén is előfordulhat, hogy PIN kóddal kell azonosítania magát. (Ezeknek az azonosításoknak a gyakoriságát a fogyasztó kártyakibocsátó bankja határozza meg.)
Fontos, hogy tájékoztassa a kasszánál dolgozó kollégáit is, hogy kisebb összegű egyértintéses fizetésnél is figyeljék a terminált, és amennyiben kódot kér, jelezzék ezt a fogyasztónak. Azt is érdemes tudniuk, hogy jelenleg bizonyos terminálálokon szükség lehet a fizetési tranzakció újbóli kezdeményezésére a kártya terminálba helyezésével, és a vásárló csak ezután tudja megadni a hitelesítéshez szükséges PIN kódot.
Az 5000 Ft feletti vásárlás esetén a folyamat nem változik, a megszokott módon szükség lesz a PIN kód megadására.
Mi történik, ha egyértintéses kártyával fizet a vásárló 5000 Ft alatt?
Az erős ügyfélhitelesítés bevezetésével 5000 Ft alatti fizetések esetén is előfordulhat, hogy a vásárlónak PIN kóddal kell azonosítania magát. (Ezeknek az azonosításoknak a gyakoriságát a fogyasztó kártyakibocsátó bankja határozza meg.)
Jelenleg bizonyos terminálálokon szükség lehet a fizetési tranzakció újbóli kezdeményezésére a kártya terminálba helyezésével, és a vásárló csak ezután tudja megadni a hitelesítéshez szükséges PIN kódot.
Mi történik, ha egyértintéses kártyával fizet a vásárló 5000 Ft felett?
Az 5000 Ft feletti vásárlás esetén a folyamat az erős ügyfélhitelesítés bevezetésével sem változik érdemben, a megszokott módon szükség lesz a PIN kód megadására.
Mi történik, ha mobiltelefonnal fizet a vásárló 5000 Ft alatt?
Androidos telefonnal történő fizetésnél a mobiltárca típusától függően szükség lehet a tárcajelszó vagy a PIN-kód megadására, azonban a biometrikus megoldással működő alkalmazások esetén nincs szükség további kód megadására.
Apple Payjel történő mobilfizetéskor a tranzakció már eleve hitelesített, ez esetben nincs szükség újbóli azonosításra.
Vásárolhatnak nálam Európai Unión kívül kibocsátott bankkártyával?
Igen, és amennyiben a tranzakció során használt bankkártyát az EEA övezeten kívül bocsátották ki, Ön mint EU-n belül működő kereskedő, nincs kötelezve erős ügyfélhitelesítés kezdeményezésére.