Online fizetés

Webáruházam, online szolgáltatásom van, mit kell tennem az erős ügyfélhitelesítéssel kapcsolatban?

A kereskedő számára fontos, hogy az erős ügyfélhitelesítés bevezetése miatt ne nőjön a kosárelhagyások száma.

Ezért szükséges, hogy lépjen kapcsolatba elfogadó bankjával vagy pénzforgalmi szolgáltatójával, illetve a webáruház felületén és a saját kommunikáció csatornáin a vásárlóit tájékoztassa arról, hogy csak akkor tudnak online vásárolni, ha náluk van a mobiltelefonjuk, illetve a bankjuk ismeri annak hívószámát.

Hogyan készíthetem fel vásárlóimat a változásra?

A megfelelő tájékoztatáshoz letöltheti az ajánlott segédanyagokat.

A fizetési folyamattal kapcsolatban nincs teendője, az erős ügyfélhitelesítés csak a banki fizetőoldalon jelent változást.

Minden online bankkártyás fizetés és online banki művelet esetében azonosítania kell magát a vásárlónak a bevezetés után?

Alapvetően igen, de a kártyát kibocsátó bank határozza meg, hogy alkalmaz-e kivételkezelési szabályokat. Ez vonatkozik az adott kereskedő által nyújtott termékre vagy szolgáltatásra is.

Mi történik a fizetési folyamat során?

A vásárló rákattint a fizetés gombra, mely után a bankja meggyőződik arról, hogy valóban ő akarja-e használni a kártyáját. Ha a bank ezt lehetővé teszi, akkor egy mobilalkalmazáson keresztül az ujjlenyomattal vagy arcfelismeréssel azonosíthatja magát.

Mi történik, ha a vásárlónak nincs olyan telefonja, ami alkalmas biometrikus azonosításra?

Akkor az eddig is használt SMS-ben érkező kód és a bank által küldött jelszó segítségével azonosíthatja magát.

Ha egy online kereskedőnél rendszeresen vásárol valaki, akkor is mindig azonosítania kell magát?

Alapvetően igen, de a kibocsátó bank határozza meg, hogy alkalmaz-e kivétel kezelési szabályokat. A bank felajánlhatja a kártyabirtokosnak egy „megbízható kereskedők” (white list) lista létrehozását.

Kell azonosítania magát a vásárlónak, ha a bankkártyája el van tárolva, mert rendszeresen vásárol egy kereskedőnél?

Igen, amennyiben a kártyabirtokos kezdeményezi a fizetést, a mentett kártyákra is vonatkozik egységesen az azonosítás.

Online vásárláskor hogyan tudja magát azonosítani a vásárló, ha lemerült/nincs nála a telefonja?

Ez esetben nem tudja elvégezni az erős ügyfélhitelesítést a vásárló, ezért nem fog teljesülni a fizetés.

Vásárolhatnak nálam Európai Unión kívül kibocsátott bankkártyával?

Igen, és amennyiben a tranzakció során használt bankkártyát az EEA övezeten kívül bocsátották ki, Ön mint EU-n belül működő kereskedő, nincs kötelezve erős ügyfélhitelesítés kezdeményezésére.

Bolti fizetés

Fizikai üzletem van, kereskedőként mit kell tennem, ha a vásárló egyértintéses kártyával fizet?

A fizikai üzletekben végzett egyérintéses bankkártyás fizetések esetén a kereskedőnek alapvetően csak tájékoztatási feladata van. A változás ilyen fizetési műveleteknél annyi, hogy ha kártyabirtokos a boltban egy érintéssel vásárol, akkor 5000 Ft alatti fizetések esetén is előfordulhat, hogy PIN kóddal kell azonosítania magát. (Ezeknek az azonosításoknak a gyakoriságát a fogyasztó kártyakibocsátó bankja határozza meg.)

Fontos, hogy tájékoztassa a kasszánál dolgozó kollégáit is, hogy kisebb összegű egyértintéses fizetésnél is figyeljék a terminált, és amennyiben kódot kér, jelezzék ezt a fogyasztónak. Azt is érdemes tudniuk, hogy jelenleg bizonyos terminálálokon szükség lehet a fizetési tranzakció újbóli kezdeményezésére a kártya terminálba helyezésével, és a vásárló csak ezután tudja megadni a hitelesítéshez szükséges PIN kódot.

Az 5000 Ft feletti vásárlás esetén a folyamat nem változik, a megszokott módon szükség lesz a PIN kód megadására.

Mi történik, ha egyértintéses kártyával fizet a vásárló 5000 Ft alatt?

Az erős ügyfélhitelesítés bevezetésével 5000 Ft alatti fizetések esetén is előfordulhat, hogy a vásárlónak PIN kóddal kell azonosítania magát. (Ezeknek az azonosításoknak a gyakoriságát a fogyasztó kártyakibocsátó bankja határozza meg.)

Jelenleg bizonyos terminálálokon szükség lehet a fizetési tranzakció újbóli kezdeményezésére a kártya terminálba helyezésével, és a vásárló csak ezután tudja megadni a hitelesítéshez szükséges PIN kódot.

Mi történik, ha egyértintéses kártyával fizet a vásárló 5000 Ft felett?

Az 5000 Ft feletti vásárlás esetén a folyamat az erős ügyfélhitelesítés bevezetésével sem változik érdemben, a megszokott módon szükség lesz a PIN kód megadására.

Mi történik, ha mobiltelefonnal fizet a vásárló 5000 Ft alatt?

Androidos telefonnal történő fizetésnél a mobiltárca típusától függően szükség lehet a tárcajelszó vagy a PIN-kód megadására, azonban a biometrikus megoldással működő alkalmazások esetén nincs szükség további kód megadására.

Apple Payjel történő mobilfizetéskor a tranzakció már eleve hitelesített, ez esetben nincs szükség újbóli azonosításra.

Vásárolhatnak nálam Európai Unión kívül kibocsátott bankkártyával?

Igen, és amennyiben a tranzakció során használt bankkártyát az EEA övezeten kívül bocsátották ki, Ön mint EU-n belül működő kereskedő, nincs kötelezve erős ügyfélhitelesítés kezdeményezésére.